خدمات حمل‌ونقل زمینی یا حمل‌ونقل بین‌المللی زمینی یک راه‌حل لجستیکی است که امکان حمل‌ونقل کالاها را با استفاده از زیرساخت‌های زمینی (جاده، راه‌آهن) و به‌وسیله ی کامیون و یا قطار فراهم می‌کند. روش حمل‌ونقل زمینی به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین روش‌های حمل‌ونقل و ترانزیت جهت برآورده کردن نیازهای تجار تبدیل شده است.

ردپایی از حمل‌ونقل زمینی در تمامی ارکان عملیات لجستیک به چشم می‌خورد، گاه به این صورت که به‌عنوان یک روش مکمل برای حمل‌ونقل دریایی یا هوایی در نظرگرفته می‌شود و گاه به این دلیل که حمل‌ونقل به‌طور کامل از طریق جاده یا خط آهن انجام می‌گردد. درهرصورت مزایای حمل‌ونقل زمینی به‌گونه‌ای است که در فرآیند لجستیک نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

انواع روش‌های حمل‌ونقل زمینی

•    حمل‌ونقل جاده‌ای: این روش حمل‌ونقل به‌عنوان یک روش نسبتاً سریع و در دسترس با هزینه‌ای به نسبت پایین به‌خصوص برای حمل کالاهای متنوع در فواصل بین شهرها و بنادر یک کشور و همچنین بین کشورهایی که ارتباط جاده‌ای دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی دو سرویس مختلف در حمل‌ونقل جاده‌ای وجود دارد.

1. سرویس حمل خرده بار یا LTL (Less Than Truckload) :LTL یکی از محبوب‌ترین اشکال حمل‌ونقل بار جاده‌ای است زیرا خدماتی بسیار مقرون‌به‌صرفه و قابل اعتماد به تجار ارائه می دهد. به‌عنوان یک رویکرد اقتصادی برای حمل اقلام کوچک‌تر، حمل‌ونقل بار LTL به تجار اجازه می‌دهد تا محموله ی خود را با سایر بازرگانان ترکیب کرده و با هزینه‌ای بسیار کمتر نسبت به استفاده از ظرفیت یک تراک کامل، بار خود را انتقال دهند. به این سرویس Groupage  نیز گفته می شود.

2. سرویس حمل کامیون دربست یا FTL (Full Truckload) :FTL از کل فضای موجود در کامیون (به عنوان یکی از انواع وسایل حمل و نقل) برای حمل بار از یک فرستنده به یک مکان مشخص استفاده می‌کند. این شکل از حمل‌ونقل جاده‌ای عموماً برای محمولاتی که از شرایطی خاصی برای جابجایی برخوردارند و نیاز به فضا و سرعت بیشتر برای انتقال دارند، مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *